KODI Fanklub Polska



GRY z XBMC

gamesJak wiadomo XBMC jest aplikacją typu Media Centre, której zadaniem jest odtwarzanie wszelakiego typu materiałów audio / video / zdjęć.

Dzięki systemowi wtyczek (pluginów) jest również niesamowicie elastycznym programem.
W artykule opiszę, w jaki sposób można uruchamiać gry bezpośrednio z XBMC.

Zapewne większość czytelników ma za sobą podobną historię jak ja: testy XBMC na komputerze osobistym, zachłyśnięcie się jego możliwościami, pomysł zakupu dedykowanego do XBMC komputera i w końcu budowanie własnego Domowego Centrum Rozrywki (HTPC).
Mając dedykowany komputer podpięty pod telewizor LCD / Plazma w salonie najczęściej konfigurujemy go w ten sposób, aby po starcie systemu operacyjnego XBMC uruchamiał się automatycznie i dalej sterujemy nim już z poziomu pilota.

Rozwiązanie doskonale się sprawdza, jeżeli chcemy zarządzać materiałami multimedialnymi, a co jeśli chcielibyśmy mieć możliwość uruchomienia programu zewnętrznego (np. przeglądarki, tunera TV), czy nawet gier?
Z pomocą przyjdzie nam tutaj plugin Advanced Launcher, znajdujący się od wersji Eden w oficjalnym repozytorium wtyczek.

W artykule pokażę, w jaki sposób skonfigurować uruchamianie gier PC za pośrednictwem XBMC. Opis dotyczy systemu Windows, w którym pracuję - jednak konfiguracja w środowisku Linux odbywa się analogicznie do opisanej, więc użytkownicy tego systemu nie powinni mieć problemów z uruchomieniem rozwiązania u siebie.

Konfiguracji można dokonać na wiele sposobów, w artykule przedstawię po krótce sposób, który dla moich potrzeb jest najbardziej optymalny, jednakże Czytelnik może zechcieć zrealizować to samo zadanie w nieco inny sposób.


Krok 1. Przygotowanie folderów gier

Tworzymy katalog o nazwie „GRY” i dwa podkatalogi o nazwie „GRY-Windows” oraz „GRY-Emu”, w których odpowiednio będziemy przechowywać skróty do gier uruchamianych w środowisku Windows, jak również emulowanych (np. Nitendo). Są to jedynie proponowane nazwy, można je dowolnie zmienić.

W katalogu Gry-Windows umieszczamy skróty do gier, które chcemy móc uruchamiać z XBMC (możemy np. w menu start kliknąć na ikonkę gry prawym klawiszem myszy, wybrać „kopiuj” i wkleić ją do katalogu Gry-Windows).

Następnie w tymże katalogu tworzymy dwa podkatalogi o nazwach FANs i THUMBs – gdzie przechowywać będziemy odpowiednio plakaty i miniaturki (ikonki) gier.

Rezultat powinien wyglądać np. tak:

Folder z grami

 


Krok 2. Pobranie I instalacja wtyczki Advanced Launcher

Advanced Launcher w wersji Eden XBMC znalazł się w standardowym repozytorium, nie ma więc potrzeby w Eden’ie pobierania oddzielnego repozytorium. Dla wersji Drahma (ostatniej stabilnej w momencie pisania artykułu) należy wykonać poniższe kroki:

2.1 Pobranie repozytorium tego miejsca
(patrz artykuł dotyczący instalacji pluginów z plików zip)

2.2 Z menu system/wtyczki wybieramy “Pobierz wtyczki”

2.3. Wybieramy “Angelscry Add-on Repository

2.4 Z menu wtyczki programów wybieramy Advanced Launcher i jego opcję „instaluj”

 

Uwaga! Dla użytkowników wersji Eden omijamy punkty 2.1 i 2.3.


Krok 3. Ustawienie Advanced Launcher’a

Jest to krok nieobowiązkowy.
Wtyczka posiada wiele ciekawych ustawień – w tym funkcję automatycznego pobierania fanart’ów, miniaturek, jak również informacji o grach. Aby korzystać z tej funkcjonalności należy odpowiednio skonfigurować ku temu plugin.
Dokonamy tego wybierając opcję „ustaw” wtyczki – jak pokazano na poniższym screenie.

Advanced Launcher

Następnie w podopcjach Thumbs i Fanarts ustawiamy zależnie od preferencji coś takiego:

AL Thumbs

W przyszłości można poeksperymentować (zwłaszcza ze scrapperem) i wybrać najlepszą dla siebie opcję.


Krok 4. Utworzenie własnego launcher’a

Z menu na stronie głównej wybieramy „Programy” i dalej „Wtyczki”, następnie „Advanced Launcher”.

image4

Przy pierwszym uruchomieniu pojawi się okno dialogowe gdzie możesz wybrać typ Launcher’a (przepraszam ale nie umiem znaleźć lepszego słowa po polsku – „uruchamiacz” to pierwsze co mi przychodzi na myśl…) Należy wybrać File Launcher aby stworzyć „kontener” z grami

image5

Następnie zostaniesz zapytany o plik Launcher’a – należy wybrać plik explorer.exe z katalogu c:\Windows.

Dalej wybieramy lokalizację plików (gier), które chcemy uruchamiać - folderu ze skrótami stworzonego w pierwszym kroku. Czyli w naszym przypadku wybieramy D:\GRY\GRY-Windows.

Następnie wtyczka zapyta o rozszerzenia (extensions) uruchamiania – możesz pozostawić domyślne wartości. W następnym kroku pytani jesteśmy o parametry uruchamianego programu (arguments) – pozostawmy tutaj również domyślne wartości.

Dalej musimy ustalić jaką nazwę (Title) nadamy naszemu launcher’owi – wpisujemy „GRY”.

Następnie, ustawiamy platformę na której ma być uruchomiony program, dla programów (gier) systemowych odpowiednim będzie wybranie IBM Compatibile.

W kolejnych dwóch krokach wskazujemy utworzone przez nas foldery FANs i THUMBs odpowiednio dla fanartów i miniaturek (thumbnails).

W finale powinniśmy zobaczyć ekran podobny do poniższego:

image6

Po wejściu w „kontener” GRY powinniśmy zobaczyć wszystkie nasze gry (na podstawie skrótów do gier, które skopiowaliśmy do folderu w pierwszym kroku).

UWAGA! Jeżeli po wybraniu GRY nie widzisz wszystkich pozycji (skrótów do gier), lub też nie widzisz nic należy wybrać z menu kontekstowego (klawisz C) opcję Add items i następnie wybrać Scan.

Oczywiście w przyszłości możesz dodawać nowe gry (kopiując skróty do folderu GRY-Windows) i ewentualnie odświeżyć wpisy jak opisano wyżej.

Zatem, w naszym przypadku po wejściu w „GRY” zobaczymy 2 gry – jak pokazano niżej:

image7

 


 

Krok 5. Poprawa wyglądu

Kroki 1-4 są w zasadzie wystarczające, aby uruchamiać GRY z poziomu XBMC.

Esteci mogą jeszcze zechcieć zmienić wygląd prezentowanych pozycji.

Wtyczka umożliwia automatycznie pobranie grafik / informacji (usiawienia kroku trzeciego), jednakże automat nie zawsze mi się sprawdzał (nie odnajdował odpowiednich pozycji) opiszę sposób manualny jako najbardziej uniwersalny.

  1. 1.Do katalogu THUMBs nagrac obrazek z miniaturką gry, a do katalogu FANs powiązane tło (fanart)
  2. 2.Wybieramy z menu kontekstowego launcher’a (nasza pozycja „GRY”) opcję „edit item”.
  3. 3.Wybieramy „Change thubnail image”
  4. 4.Wybieramy Select local image (link) I wskazujemy odpowiedni obraz
  5. 5.Podobnie do kroku 3go i czwartego postępujemy z fanartami (opcja „Change fanart image”)

Po wszystkim wchodząc w nowododaną opcję „GRY” powinniśmy ujrzeć cos podobnego do poniższego screena:

image8

Podpowiedź: wygodnym rozwiązaniem może być również dodanie skrótu „GRY” do głównego menu. Można tego dokonać na przykład dodając pozycję „GRY” do ulubionych i przypisując ją do odpowiedniego menu w skórze Transparency. (Patrz artykuł poświęcony tej skórze)

Mam nadzieję że artykuł okazał się pomocny. W następnych artykułach opiszę, w jaki sposób uruchamiać emulowane gry (np. Nitendo) i inne zewnętrzne programy (np. przeglądarkę internetową).

Informacje o Autorze:
Author: parslej

Zaloguj się aby skomentować
Dodaj komentarz na Forum ( już dodano 2 ).

Aby kontynuować, pokaż nam kim jesteś